Een dubbel gevoel - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evy Bijlefeld - WaarBenJij.nu Een dubbel gevoel - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evy Bijlefeld - WaarBenJij.nu

Een dubbel gevoel

Blijf op de hoogte en volg Evy

09 Juni 2016 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Na mijn vorige blog was ik erg blij met de oplossing en ging ik er met een positief gevoel in. Helaas is er van dat positieve niet heel erg veel meer van over..
Ik heb niet meer in mijn eigen groep les gegeven. De leerkracht van de andere groep 7 lag plotseling in het ziekenhuis en mij is gevraagd deze groep tijdelijk over te nemen. Dit zag ik helemaal zitten, lekker mijn eigen groep!
Ook hier ben ik vanaf het begin heel consequent geweest en dezelfde regels gehouden. Helaas ging dit niet goed. De klas luistert nauwelijks naar mij en ik ben de hele dag alleen maar aan het roepen. Ik heb van alles geprobeerd maar vaak werkt het nog niet, waardoor ik echt dagen met mijn handen in mijn haar zit en nauwelijks tot les geven toe kom.
Het probleem is dat de kinderen zich niks aan trekken van mijn straffen. Als ze buiten moeten staan of moeten nablijven doet ze dit niks. De kinderen weten dat ik niet zoals de Surinaamse leerkrachten straf en daar gaat het mis.
Eergisteren zat ik er echt doorheen en heb ik alles eruit gegooid bij de directeur, ik wilde dit niet meer zo. Vandaag zijn daarom ook paar kinderen uit mijn klas geschorst omdat ze mij het onmogelijk maken om les te geven. Ik vind het heel erg dat het zo moet maar ik hoop dat het deze kinderen wakker schud.
Hierdoor loopt mijn werk voor school ook achter. Ik heb op stage geen tijd hier aan te werken of dingen te onderzoeken omdat ik alleen voor de klas sta. Als ik thuis kom ben ik vaak helemaal kapot en moet ik er even niet aan denken.
Hopelijk gaat het beter als ik mijn eigen klas terug krijg en als dat niet gaat dan moet de leerkracht er maar gewoon bij blijven.
Helaas is dit dus een minder leuke blog maar ook dit hoort erbij..


Maar gelukkig is het niet alleen maar negatief. Afgelopen weekend ben ik met 2 huisgenootjes naar het natuurreservaat Bigi Pan geweest. Wat was dit geweldig!
Midden op het water stonden er een paar huisjes waar je in sliep. Het is natuurlijk al prachtig om daar in te zitten met dat uitzicht. We zijn met een bootje vogels gaan bekijken en 's avonds een kaaimannentocht. Dit was erg leuk en spannend omdat we heel veel rode oogjes zagen. Gelukkig hebben we er een gevangen en de kaaiman vastgehouden!
De volgende dag zijn we naar een modderbad geweest en ons zelf helemaal ingesmeerd, nu natuurlijk een prachtig huidje..

Na 4 uur terugrijden kwamen we weer aan bij het huis, die vervolgens vol zat met 16 nieuwe mensen.. Het is nog steeds wennen dat het nu zo vol zit en het is ook moeilijk ze te leren kennen. Het zijn er heel veel en veel kennen elkaar al. Maar dit zal de komende tijd nog wel komen.

Ik hoop er op dat mijn volgende blog weer wat positiever is maar ik blijf (voor hoever dat mogelijk is) positief. Elk dag weer een nieuwe dag en dus nieuwe kansen.

Liefs uit het regenachtige Paramaribo.

  • 10 Juni 2016 - 01:11

    Ed K.:

    Hallo Evy,
    Wat een toestand! Als ik het goed begrijp kom je helemaal niet toe aan waar je eigenlijk voor gekomen bent. En ook vreselijk vervelend voor de kinderen die wèl iets willen leren, want ik neem aan dat die er ook, zoals overal, zullen zijn. Het wordt ze dan eigenlijk door hun eigen klasgenoten onmogelijk gemaakt. En als die kinderen er bij zijn, lijkt me dat extra frustrerend voor jou, want die zou je graag les geven. Sodeknetter!
    Ik vind het heel knap van je hoe je er mee omgaat. Sodeknetter 2! Ik zie een toekomstige schoolleider in jou. Maar eerst een aantal jaren voor de klas! Helaas begin je meteen met hele moeilijke.
    Fijn dat je ook nog wat van het land kan ervaren.
    Groeten uit Kattendijke

  • 10 Juni 2016 - 13:17

    Sep.wernsen@opmaat-scholen.nl :

    Zet m op, Evy!! Ik weet, uit ervaring, dat je een geboren leerkracht bent!! Laat je niet uit het veld slaan en geniet van de mooie momenten!
    Succes!!
    Sep

  • 15 Juni 2016 - 13:25

    Inge:

    Hoi Evy,
    Toch ook maar eens een reactie via dit blog geven, na alle andere contactmomentjes die we via de App, mail en Face-time hebben.

    Heerlijk dat je na onze vakantie nog zoveel meer bent gaan zien en beleven van Suriname. Je leert het land zo goed van binnenuit kennen en die ervaring pakken ze je nooit meer af. Herinneringen die je je verdere leven nooit meer zal vergeten.
    Ook het contact met de relaxte en vrolijke Surinamers is heerlijk toch? Je komt helemaal onthaast terug .

    Dat het stagelopen wat anders gaat dan je van te voren had gedacht is even slikken. Je had veel plannen en idealen met de leerlingen maar die moet je inderdaad bijstellen. Maar ook daar vind je je draai inmiddels en ben je zelfstandig en moedig genoeg om hulp te vragen. Dat het veel energie kost.... dat blijkt wel maar gelukkig kan je je batterij weer opladen met kickboksen, hangmatten, lekker uiteten en excursies en lekker kletsen met de andere stagiaires.

    Ik weet zeker dat de kinderen Juf Evy een verademing vinden, jij kan wel het verschil maken met de andere leerkrachten alleen zet je wat kleinere stapjes en zijn de succesje wat kleiner als je zou willen. Ze zijn jarenlang gewend op een bepaalde manier les te krijgen en dan verander je niet in 5 weken.
    Maar ze voelen zeker aan dat je hen wilt helpen, hen iets wil leren en dat je het goed met ze voorhebt.

    Wat ben ik toch super trots op je dat je dit avontuur bent aangegaan en je zult zeker rijker terugkomen.
    Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage in Paramaribo

-

Recente Reisverslagen:

10 Juli 2016

Vakantie!

22 Juni 2016

Nog maar 3 weken

09 Juni 2016

Een dubbel gevoel

26 Mei 2016

Het Surinaamse leven

15 Mei 2016

Eerste week stage
Evy

Actief sinds 01 Maart 2016
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 8341

Voorgaande reizen:

18 Juli 2017 - 18 September 2017

Azië

25 April 2016 - 14 Juli 2016

Stage in Paramaribo

Landen bezocht: