Eerste 2 weken in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evy Bijlefeld - WaarBenJij.nu Eerste 2 weken in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evy Bijlefeld - WaarBenJij.nu

Eerste 2 weken in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Evy

05 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

De vakantie is helaas afgelopen, mam en Cas hebben mij net afgezet bij mijn studentenhuis.
Wat een heerlijke vakantie was dit. Veel gezien en gedaan.
Om de stad te ontdekken hebben we een fietstocht gedaan door de plantages en de jungle. Heerlijk om te fietsen met dit warme weer.
Het is hier elke dag namelijk 30 graden en als de zon doorkomt is het bijna niet vol te houden. Maar (gelukkig) zit ik in het regenseizoen, vaak regent het elke dag wel een beetje maar soms komt het er met bakken uit.

Vervolgens zijn we voor paar dagen naar de jungle gegaan. De tocht alleen al was prachtig. Je ziet alleen maar groen om je heen en je ziet aan de rivier de lokale bevolking schoonmaken en douchen. Het is een hele andere wereld maar heel indrukwekkend! Je kijkt je ogen uit.
Natuurlijk was het in de jungle wel back to basic. Geen warm water en licht en soms zelfs helemaal geen water. Ons huisje stond midden in de jungle dus vogelspinnen in de tuin waren heel normaal... Het was wel heerlijk slapen met de junglegeluiden om je heen.
De laatste avond in de jungle hebben we afgesloten met een cultureel avondje. 14 vrouwen van het dorpje tegenover kwamen naar ons toe om te zingen en te dansen. Vervolgens stond iedereen op de dansvloer, dit was zo leuk!
Na paar dagen jungle hebben we een overnachting gedaan bij Berg en Dal. Een hotel in de jungle maar ontzettend luxe. Hier hebben we vervolgens de Canopy kabelbaan gedaan. Door de jungle heen vliegen en zelfs over de Suriname rivier, dit was heel gaaf!

Om de vakantie af te sluiten zijn we gisteren met een bootje het water op gegaan op zoek naar dolfijnen. Gelukkig hadden we veel geluk! Er waren er ontzettend veel en ze zwommen zelfs naast de boot.

Het was een super vakantie en helaas is het snel voorbij gegaan. We hebben genoten van de cultuur, het weer en vooral de mensen. Wat een vriendelijk en beleefd volk is het!

Vandaag aangekomen in mijn studentenhuis. Er zitten op dit moment 9 meiden en 1 jongen, maar er gaan binnekort al weer veel naar huis. Ik ben benieuwd hoeveel er straks nog overblijven.
Het zijn leuke meiden en het huis en de kamer zijn helemaal prima. Een zwembadje in de tuin en allemaal tafeltjes waar je met z'n alle kunt zitten.
Dit weekend nog even ontdekken en kennis maken en dan maandag begint mijn stage, spannend!

Veel liefs uit het warme Suriname!

• 05 Mei 2016 - 19:15

Judith Bijlefeld :

Hoi Lieve Evy,
    Wat heerlijk om iets van je te horen.. Ik hen vannacht over je gedroomd .. Was zo benieuwd hoe je eerste indrukken zijn..
    Het klinkt allemaal goed in intensief! Wat fijn dat je de eerste weken met je moeder en Cas hebt doorgebracht! Hier hebben we in 1 week tijd hagel alsook heerlijke zon.. Echt Hollands weer.. Enfin zwembad buiten gezet en vanmiddag in de zon ( eindelijk ) relaxen ..
    Ishan is zenuwachtig want Guusje wordt morgen gecastreerd .. Je snapt het.. Voer voor allerlei grapjes .. Ishan vindt het maar niks..
    Kijk je goed naar de haren daar van al die jochies! Na jou Surinane tijd mag je je uitleven op Jesse..

• 06 Mei 2016 - 10:36

Tante Bianca:

Hoi Evy,
    Dat was nog eens een vakantie zeg!! klinkt echt super.Ook leuk denk ik om weer eens met zijn drietjes te zijn.Nu even wennen dat ze weer weg zijn maar ik denk dat dat vanzelf gaat als je lekker bezig bent met je stage en het wonen daar.Ben heel benieuwd naar je verhalen en je ervaringen.
    Vind het leuk om te volgen.weet niet of je ook naar oma mailt?
    Hier is het nu ook mooi weer maar dat eindigt weer binnenkort en bij jou duurt het gewoon 3 maanden!!
    Ook wel eens lekker.
    Nou Evy succes in je eerste week op school enne zachtjes slaan he.
    Veel groetjes en toi toi toi van Erna.

• 07 Mei 2016 - 10:13

Gerard:

Lieve Evy
    Wat een heerlijk verhaal, ook fijn dat je dit kunt delen met Inge en Cas. En natuurlijk met ons via dit medium. Hier gaat het heerlijk we gaan 10 Mei weer naar Brabant , we worden opgehaald door Willem . Ben benieuwd of we het mooie weer mee kunnen nemen. We gaat al vroeg dit jaar daar Jannie naar de Toppers wil . Ook wel leuk om familie en vrienden weer te zien. Fijn als je ons op de hoogte houd op deze manier dan beleven we het een beetje mee , we zijn trots dat je dit aandurft zo ver weg . Groeten Gerard Leutscher. En Oma natuurlijk

• 07 Mei 2016 - 13:08

Jolanda Gerritsen:

Hallo Evy,

Ik ben de oude buurvrouw van Gerard en Jannie,
    Evert heeft heeeeel lang in Paramaribo gewoond en een vriendin van hem organiseert daar leuke trips. Misschien ook leuk voor jou om eens bij haar langs te gaan.
    Ze heet Marijke Gummels en haar reisbureautje heet Waterfront.
    Zeg maar dat je haar naam van Evert de Groot hebt. Dat vindt ze vast erg leuk
    Veel plezier verder in het prachtige Suriname. En natuurlijk heel veel plezier en veel leren op de basisschool daar.

groetjes Jolanda Gerritsen