Het Surinaamse leven - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evy Bijlefeld - WaarBenJij.nu Het Surinaamse leven - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Evy Bijlefeld - WaarBenJij.nu

Het Surinaamse leven

Blijf op de hoogte en volg Evy

26 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Wat doet het mij goed om elke keer lieve berichtjes van iedereen te krijgen!

Ik loop nu al bijna 3 weken stage en er is weer van alles gebeurd na mijn laatste verslag. Het bleef hetzelfde in de klas en ik ging telkens met een rot gevoel naar huis, ook kreeg ik niet veel de ruimte als ik zelf een lesje gaf. Ik werd continue onderbroken en zo kan ik geen les geven.
Ik ben toen naar de directeur gegaan en heb een heel lang gesprek met hem gehad. Hij begreep mij heel goed en vond het knap dat ik dit gesprek aan ging. Vervolgens hebben we mijn juf erbij gehaald en dit allemaal besproken. Als oplossing hebben we nu dat ik wel in dezelfde groep blijf maar dat ik 3 dagen voor de klas ga staan. De juf mocht zelf kiezen of ze 3 of 2 dagen wilde maar ze koos voor 2 dagen, ik vond het natuurlijk helemaal goed! De juf hoeft ook niet in de klas te blijven.
Ik was heel blij met deze oplossing. Zo kan ik toch meer op mijn manier les geven en heb wat meer de controle over de groep.
Gelukkig is de juf ook anders les aan het geven. Het is iets positiever en het slaan is nauwelijks meer gebeurd!

Helaas ging het toch wat moeilijker dan gedacht. De juf is de hele dag niet in de klas geweest en de kinderen die hadden dit natuurlijk door. Ze luisterden niet en ik heb van alles geprobeerd.. Natuurlijk proberen ze mij uit maar dit was heel zwaar. Ik heb de hele dag moeten mopperen en dat wil ik niet. Daarom heb ik ook meteen een beloningssysteem gemaakt. De leerlingen kunnen bloemblaadjes verdienen (maar natuurlijk ook verliezen) bij goed gedrag en zijn al bloemblaadjes ingekleurd dan maken we tijd voor een kort spelletje.
Ik houd mij aan mijn regels en hoop dat er na een tijdje toch iets veranderd.

Zelf ben ik al helemaal gewend geraakt aan hoe het hier gaat. Gisteren was er een juf niet aanwezig en ben ik geplaatst in deze groep voor de hele dag. Ik kende de kinderen niet, heb mij niet kunnen voorbereiden en er hing geen rooster. Hier leer je ontzettend van want ik heb heel snel moeten schakelen en uiteindelijk de dag mooi vol kunnen krijgen.

In de pauze komt er altijd een kok die eten verkoopt aan de kinderen, in het begin was dit heel gek. Zelf kijk ik ook al niet meer gek op als een kind om 10 uur snoep gaat eten i.p.v. fruit. Het is een heel ander wereldje maar wel mooi om zo de verschillen te zien.

Naast mijn stage vermaak ik mij nog prima in het huis. Helaas is al bijna iedereen uit huis maar als het goed is komen er over paar weken weer heel veel mensen, gezellig!
Afgelopen weekend ben ik op trip gegaan met een huisgenootje. We gingen naar Springbreak met als thema Expeditie Robinson. Het was een weekend vol met spellen waarmee je met je team tegen andere teams moest strijden. Natuurlijk volgens het thema met eet, water en vuurproeven. Het was heel erg gaaf! We stonden in de finale maar helaas.. Net geen eerste geworden.
's avonds geslapen in een hangmat in de buitenlucht.


Vanavond maar (weer) eens uit eten gaan. Het kost hier namelijk helemaal niks dus ik profiteer er van!

Veel liefs!

  • 26 Mei 2016 - 23:53

    Karin:

    Leuk olie weer te zien Jaha ik was niet dronken hoor wilde Willem laten schrikken.dat is gelukt.veel plezier,xx karin

  • 28 Mei 2016 - 12:33

    Erna:

    Hoi Evy,
    Nou dat klinkt al een stuk beter dit verslag.Wie weet brengt je inzet een grote positieve draai in het Surinaamse onderwijs.Het lijkt wel of die juf ook niet meer weet hoe ze anders de kinderen moet benaderen.Wat dat betreft kan ze beter bij jou in de klas blijven en er van leren! ;-)Nou veel sterkte hoor de komende weken.Hoop dat je aanpak succes heeft.

    Ik zou ook profiteren van de goedkope prijzen hoor.Lekker uit eten gaan.
    groeten xx je tante

  • 08 Juni 2016 - 16:32

    Eva:

    Hee Evy,

    Wat goed van je dat je gelijk met de directeur hebt gepraat! (Ik lees ook al je verhalen hoor, vind het supercool dat je daar op stage bent). Het lijkt me inderdaad heel lastig als die kinderen je zo uitproberen en niet goed luisteren, maar je hebt een goede oplossing bedacht dus ik hoop dat dat goed komt. In ieder geval wel fijn dat je ook wat meer les mag gaan geven, dan went de klas misschien ook sneller.
    Buiten in een hangmat geslapen! ^^ kiek es aan. Hoop dat je nog meer leuke dingen mee gaat maken en het beter zal gaan met het lesgeven.

    xx je nichtje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage in Paramaribo

-

Recente Reisverslagen:

10 Juli 2016

Vakantie!

22 Juni 2016

Nog maar 3 weken

09 Juni 2016

Een dubbel gevoel

26 Mei 2016

Het Surinaamse leven

15 Mei 2016

Eerste week stage
Evy

Actief sinds 01 Maart 2016
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 8326

Voorgaande reizen:

18 Juli 2017 - 18 September 2017

Azië

25 April 2016 - 14 Juli 2016

Stage in Paramaribo

Landen bezocht: